Het mirakel van Thomas Tallis’ muziek – Masterclass met Dorien Lievers

Zaterdag 7 april. Terwijl de temperatuur buiten stijgt tot ongekende hoogtes, doen wij als koor hetzelfde. Ter voorbereiding van het voorprogramma van 21 april hebben wij vandaag namelijk een masterclass, met niemand minder dan Dorien Lievers, alt bij het Nederlands Kamerkoor.

Af-fraseren

Na het inzingen stellen we ons aan elkaar voor en beginnen we met Psalm 38 van Sweelinck. Frases maken, af-fraseren, koristisch ademhalen, luisteren naar wat er om je heen gebeurt. Het komt allemaal aan bod. Dit technische aspect creëert de mogelijkheid om straks de luisteraar mee te nemen in de onderliggende emotionele lagen van deze compositie.

Wiskundige precisie

Uiteraard is er ook tijd voor gezelligheid, een grap en een grol. En zonder dat we het door hebben vervliegt de tijd en is het moment van pauze aangebroken. Onder open hemel genieten wij van onze koffie en thee. Na een overdosis zon gaan we door met Psalm 130 ‘De profundis’, van de Vlaamse componist Vic Nees, die met haast wiskundige precisie de noodkreet vanuit de diepste krochten van ellende met wringende toonafstanden weergeeft. Wat een contrast met de schrijnend polyfone lijnen van Sweelinck!

Mirakel

Na dit stuk vervolgden we de ochtend met de ‘Lamentations of Jeremiah’ getoonzet door Thomas Tallis. Dit stuk doet ons weeklagen om de val van Jeruzalem en is oorspronkelijk bedoeld voor de vespers van de stille week. Als je je ogen sluit zie je de profeet, tussen de muziekbalken door, op de puinhopen van Jeruzalem zitten. Jerusalem, Jerusalem, convertere ad Dominum Deum tuum. Bij het zingen van de slotfrase van dit werk, waarin Jeruzalem opgeroepen wordt om terug te keren tot de Heer, dringt de kracht van muziek zich in alle hevigheid aan me op. Nu begrijp ik wat Dorien bedoelde toen ze zei: ik het vind het een mirakel dat een werk als dit zo heeft kunnen ontstaan.

Bart-Jan Top